Hyöty irti syyssadosta

Home / Blogi / Hyöty irti syyssadosta

Syksyn vastaanottamiseen ei liene parempaa tapaa kuin nauttia runsaasta sadosta, joka on täynnä värikkäitä ​​kasviksia ja monipuolista ravintoa. Valitsemalla fiksusti kaupan hyllyillä tai tekemällä ostoksesi torilla, voit tukea omaa lähituotantoasi ja hyödyntää kauden kasviksia. Olemme keränneet tähän joitain vinkkejä kauden ruoista nauttimiseen.

Syö lähiruokia

On helppo unohtaa miten ruokavalintamme vaikuttavat oman ravitsemuksemme ja hyvinvointimme lisäksi myös ympäristöön, ja talouteen. Ei-satokaudessa olevat tuotteet tuodaan yleensä muista maista, mikä vaatii paljon enemmän energiaa matkustaakseen maatilalta pöydällesi. Valitsemalla lähituotteita tiedät, että valintasi ovat satokaudessa. Paikallisten tuotteiden ostaminen tukee myös omaa lähiyhteisöäsi taloudellisesti.

Lähituotteiden ostamisella on myös suuri vaikutus tuotteiden ravitsemukseen ja ostoarvoon. Torilta ostettu tuote poimittiin todennäköisesti päiviä, ellei tunteja, ennen ostamista. Vertaapa tätä tavanomaisiin, maahantuotuihin tuotteisiin, jotka on ehkä poimittu viikkoja ennen ostoskoriisi päätymistä. Kaukaa tuodut tuotteet ovat ehtineet heiketä ravintoarvoissaan huomattavasti pidempään ja niitä on jouduttu myrkyttämään tai käsittelemään voimakkaammin jotta ne kestäisivät “tuoreina” pitkät kuljetukset.

Syksyllä satokaudessa

Mitkä kasvikset ovat satokaudessa syksyllä? Tässä joitain yleisimmistä kauden lähisuosikeista:

  • Juuri- ja mukulaselleri
  • Kirsikkatomaatit
  • Lanttu
  • Munakoiso
  • Kesäkurpitsa
  • Kukkakaali
  • Kyssäkaali
  • Kurpitsa
  • Luumut
  • Omenat
  • Palsternakka
  • Parsakaali
  • Pinaatti
  • Porkkana
  • Punakaali
  • Päärynät
  • Retiisit
  • Ruusunmarjat
  • Satsuma
  • Sienet

Hyödynnä satokauden kasviksia

Mitä ainutlaatuista ravintoa syksyn kasvikset tarjoavat? Kokosimme muutamia vinkkejä:

Kurpitsa ja porkkana: Syksyn suosikkien kirkas oranssi väri on osoitus niiden sisältämistä korkeista A-vitamiinipitoisuuksista. A-vitamiini on välttämätön silmien terveydelle ja vastustuskyvylle.

Parsakaali, ruusukaalit ja kukkakaali: Nämä vihannekset kuuluvat ristiinnauhekasveihin ja ovat täynnä antioksidantteja, kuten C-vitamiinia, jotka ovat välttämättömiä vastustuskyvylle.

Omenat ja päärynät: Nämä kaksi hedelmää sopivat täydellisesti välipalaksi tai leivontaan kuten piirakkaan. Nämä hedelmät ovat täynnä kuitua, joka on välttämätöntä hyvin toimivalle ruuansulatukselle.

Viikunat (kauden ulkomaisessa sesongissa): Viikunoissa on paljon luonnollisia sokereita, liukenevaa kuituja ja välttämättömiä mineraaleja, kuten kaliumia, kalsiumia, magnesiumia, rautaa ja kuparia. Ne ovat myös hyvä antioksidanttien A, E ja K-vitamiinien lähde, jotka edistävät yleistä terveyttä ja hyvinvointia.

Muista nauttia syksyn sadosta tänä syksynä ostamalla kauden kasviksia ruokakaupasta tai torilta. Kauden kasviksista saan valmistettua ravinteikasta ja maukasta ruokaa edullisesti ja helposti, samalla omaa lähiyhteisöäsi tukien.

Related Posts

Leave a Comment

17 − 14 =

Vitamixin ammattilaitteetlöydät täältä!
+
omenamehu blenderillä